måndag 18 februari 2013

Klematis Minuet

Den här veckan njuter jag av ett skönt ledigt sportlov:)
Tänker ibland att jag kanske inte skulle orka med tempot
på mitt jobb om det vore så att jag inte skulle få vara ledig 
under loven! Loven behövs för att hämta ny energi
mellan varven,
undrar om jag håller på att bli gammal,eller.....;)))

Ute är det runt nollan, grått och mulet och efter att 
sportlovsveckorna är slut får det mycket gärna bli vår!
Nu längtar jag:)

Kom på att jag har många rosor och klematisar som jag
inte än har någon presentation på, så därför kör jag 
en av klematisarna nu!


KLEMATIS MINUET

Klematisen planterades våren -11 i en stor kruka uppe
på balkongen där maken fixat till en spaljé.
Testade sommaren innan med två klematisar i krukan,
men de överlevde inte vintern, så nu gjorde jag ett nytt försök.

Klematisen är rikblommande med söta blommor.
Tror inte att den blir så våldsamt stor här i krukan,
men det är fint med lite blomsterprakt uppe på balkongen!

Etiketten kan klickas upp så är det lättare att läsa
beskrivningen och skötselråden. Etiketten har jag fotat 

Klematisen blommade bra redan första sommaren från 
slutet av juni! 
Under vintern 11/12 svepte jag in hela krukan i flera lager
av juteväv och klematisen klarade vintern bra!

Förra sommaren var klematisen översållad med blommor,
från slutet av juni och drygt två månader framåt!
Blir intressant att se hur den klarar den här vintern,
för nu har jag struntat i att klä in krukan med juteväv!
Hoppas det går bra då det inte varit så fasligt kallt i vinter!
Den pryder sin plats uppe på balkongen och den verkar 
trivas bra trots gassande sol och blåsigt läge!

Börjar mer och mer föredra "Viticellor" då de ofta är
lättskötta, inte så kinkiga och blommar mycket!
Nu hoppas jag på vacker blomning om några månader!


HA EN FIN KVÄLL!

KRAM

21 kommentarer:

  1. Nydelig klematis! Navnet er notert.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  2. Love the flowers, we have those only year round so you can imagine how big they get...lol.sorry it is so cold there still, it was 80 yesterday but cold last night around 49 degrees, cold for us...hope you enjoy the hummingbird feeder on my post with the flowers....

    SvaraRadera
  3. A beautiful clematis Margot. It's always great to see your garden. I think you have the same space in the garden as I do.
    Have a wonderful evening.

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen gröna fingrar, det växer så otroligt mycket fint hos dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. En så superfin klematis! Vackra färger! Klematisar är bland det finaste som finns! Synd att några är så svåra att få att klara vintern hos oss!

    Må gott!

    SvaraRadera
  6. Så otroligt vackra.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Jättesöt, har provat den en gång med den klarade sig inte tyvärr. Lite lotteri med klematis.
    Ha ett skönt sportlov!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken fin och rikblommande clematis.
    Så fint när du har den på balkongen.

    Hoppas att den klarat sig i vinter så att du får njuta av en riklig blommning i sommar.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Jätte fin..i kruka kanske man skulle testa klematis i . Tycker de är ganska svåra förutom Summer snow.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hvilken vakker clematis, utrolig flott fargesammensetning! Jeg skal huske det du skriver om viticella, at de er lettere å få til å trives! Nydelig!

    SvaraRadera
  11. Vackert med klematis...tänk att det finns så mycket sorter. Hade en i mitt förrförra hus, den var STOR och VACKER och blommade länge..här har jag ingen. Kanske skulle vara dags nu igen..
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  12. Jättevacker! Jag ska ge mig på ett nytt försök i år och se om jag kan lyckas med klematis. Hittills har det inte gått så bra.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Det var en vacker klematis och vad roligt att den trivs på balkongen i gassande sol! Jag kanske skulle prova att plantera någon klematis i kruka och spaljera upp på min altan. Tack för tipset!!!

    Ha det fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  14. Den var fin med två färger i blomman.Man skulle kanske testa med någon växt på balkongen.Kram

    SvaraRadera
  15. Tjusig klematis! Skulle gärna ha fler men tycker de kan vara rätt kinkiga, eller så handlar det om mig! Hoppas dina fina rosor har klarat vintern bra. För tidigt att säga ännu så klart!

    kram louise

    SvaraRadera
  16. Den är så fin din clematis! Har också lov!! Hade inte orkat jobba en dag till!!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  17. Mycket vacker klematis.
    Håller med dig om Viticella-gruppen.
    Själv kör jag med Lindesbergs-kruka på altanen.
    Behöver aldrig svepas in.
    Och växterna överlever utan vidare, i mitt fall en stor ros.
    Ha de bra o njut av din ledighet
    Kram
    Britt

    SvaraRadera
  18. Ja klematisen är helt bedårande vacker, tänk vad mycket
    fägring som väntar oss.
    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  19. Jag har en kruka som står ganska skyddat, där jag satt en sådan där "krukclematis" (har glömt namnet).Det gick inte så bra. Jag tror att jag ska prova med en blåblommande Viticella istället. Det borde gå.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  20. mycket söt liten klematis
    jag gillar åxå de småblommiga sorterna
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!