tisdag 2 april 2013

Klematis "Korean Beauty"

Vilka härliga soliga dagar vi haft i Påskhelgen, 
men tyvärr alldeles för kallt på nätterna så snösmältningen
går mycket långsamt! På många öppna ställen är nästan all 
snö borta men i min trädgård är det snö överallt än!
Det dröjer nog ett tag än innan vårblommorna visar sig här
i min trädgård!
Trots bristen på trädgårdsjobb så njuter jag otroligt
mycket av sköna lediga dagar:))

Tänkte passa på att presentera den absolut största
av mina klematisar, nämligen "Korean Beauty"


Klematis "KOREAN BEAUTY"

Våren -09 sådde jag några frön som jag köpt från Odla.se.
Enligt fröpåsen är det en Klematis "Chiisanensis" men 
jag har sett en hel del diskutioner på nätet angående
om detta stämmer eller inte och egentligen spelar
det inte så stor roll!
Mina frön grodde bra och på hösten planterade jag ut dem
i rabatten! Då hade jag ingen aning om att klematisen 
skulle bli så enormt stor:))

Redan året efter frösådden var klematisen så här stor!
Just denna klematis består av två plantor.
Har också planterat klematisen vid uthuset, men
den har jag inga bilder på!

Klematisen är mycket snabbväxande och trots att jag,
förra våren, klippte ner den till ca 1 meter så växte den
med rekordfart och blev bortåt 8 - 9 meter!
Hos mig börjar klematisen blomma ungefär i mitten
av augusti med  söta små ljusgula blommor!

De här två bilderna, tagna uppifrån balkongen, visar
lite hur superstor klematisen blir!
Bilderna är från sommaren -11 och då hade jag testat med
att inte klippa ner klematisen på våren, med resultat att 
klematisen täckte hela det flera meter långa staketet!
Den blev nästan ohanterligt stor för min lilla trädgård!
Klematisen blir finare av att klippas ner och då får man bort 
allt skräpigt fjolårsris också!

"Korean Beauty" har ett friskt, fräscht och fint bladverk!
Från mitten av augusti blir den översållad med fina blomknoppar
och söta blommor! Efter blomningen blir blommorna till läckra 
ulliga, silvriga bollar!
I somras upptäckte jag att klematisen får massor med rotskott,
som poppar upp överallt i rabatten runtomkring!
Nu i vår ska jag klippa ner den riktigt ordentligt, till ca 20 cm,
då borde den bli grön och fin ända nerifrån!

Nu hoppas jag bara att det snart blir plusgrader på
nätterna så trädgården vaknar till liv!


Ha det gott!

Kram



18 kommentarer:

  1. Så fin den är.Och vilken växtkraft den har.Gillar.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar clematis! Det är inte så att du får några skott/småplantor över som man skulle kunna få köpa!? Jag är MYCKET intresserad.....

    SvaraRadera
  3. Häftigt med stora växter! Jättefin, det blir nog bra att klippa ner den rejält. Kul att se.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag fick några skott av dig förra sommaren. I år hoppas jag den sätter igång att klä min stenmur. Den verkar ha en enorm växtkraft.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Såå vacker den är.
    O vilken växtkraft i den.
    Hade jag varit granne till dig (till vänster) hade jag varit lycklig, för toppen av den syns ju in till dom.

    Idag var det nedskärning av alla perenner förutom lavendeln som får väntas med lite till.
    Lökarna som fanns under tittade glatt upp på mig.

    Ha de bra o njut av din ledighet denna veckan.

    Kramar
    Britt

    SvaraRadera
  6. Du milda matilda vilken klematis...från ett ynka litet frö. Du har då verkligen gröna fingrar,Margot.
    Otroligt vacker!
    Här börjar faktiskt våren lossna nu...men men..ryktet säger att det kommer mer snö på torsdag!
    kram
    C

    SvaraRadera
  7. Åh, vilken fantastisk klematis! Och vilken enorm växtkraft den verkar ha, eller också har du gödslat den ordentligt... ;-) En sån klematis skulle jag gärna sätta någonstans, så får du skott över så säg till!! Fungerar det att sätta rotskotten som nya plantor, eller får de andra blommor?

    Vi har samma bekymmer med snösmältningen här hos oss. Runt omkring på åkrarna har nu det mesta av snön försvunnit, men i vår trädgård ligger det fortfarande minst 30 cm snö. Det minskar inte mycket när det är så kalla nätter, och det inte blåser något. Men förr eller senare har vi väl också snöfritt... ;-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Jag tackar så mycket för erbjudandet, det är kanske något i min trädgård som tilltalar dig!? Jag byter gärna - eller köper, båda alternativen går bra!!

    SvaraRadera
  9. ÅÅÅ så underbar Clematis!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  10. Det där passar mig perfekt, snabbväxt och hög ett stort plus i min trädgård. Gillar lummigt det är spännande.
    Åhh vad man längtar dit.
    Kramiz

    SvaraRadera
  11. Då kanske du kan ta rotskott och sälja en till mig? Jag skulle gilla något snabbväxande och översvallande mot mitt viltstaket i min Skogskorridor.
    /Anja

    SvaraRadera
  12. Oj, den där sorten ska jag titta efter. JU mer starkväxande, desto bättre! Jag har en plats där jag ofta sitter med min kamera och kikar efter fåglarna vid dammen, men alla som går förbi på vägen ser mig. Där skulle jag ha en spalje och något starkväxande. INte för att jag är folkskygg men alla fåglar drar iväg om någon stannar och pratar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  13. Vilken enorm klematis! Jättesöta blommor också.

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  14. Vilken enorm växtkraft det verkade vara, jättevackra blommor. Har aldrig satt klematis via frö, men man kanske ska testa.
    Ha en trevlig helg.
    kram Brittt

    SvaraRadera
  15. wow,vilken växtKraft! Har aldrig sett den innan
    /sylvia

    SvaraRadera
  16. Trevlig vecka Margot och tack för alla söta kommentarer hos lilla mig. Blir alltid så glad!
    Kram till dig
    Carina

    SvaraRadera
  17. Ja, Korean Beauty är verkligen kraftigväxande. Sådde några frön för en del år sedan och insåg inte riktigt hur bra de skulle gro :) Plantorna fick ett hastigt ihopsatt litet torn att växa i, men det var som en droppe i havet :) Det kom dessutom många nya skott bredvid, så den har jag delat med mig av. Blommorna är jättesöta :) / Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!